Business tip

Breng noviteiten extra onder de aandacht!

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

Uit omzetcijfers blijkt dat de verkoop van ‘nieuwe producten’ voor het grootste gedeelte van de omzet zorgt. Klanten willen steeds vaker iets nieuws. Hier blijven echter in de schoonheidsverzorgende branche veel omzetkansen liggen!

 

Een paar tips:
1. Presenteer nieuwe producten altijd in het gezichtsveld van de klant én bij het afrekenpunt.
2. Zorg dat je alles weet over het nieuwste product, zodat je een klinkend productverhaal hebt voor de klant. Bij elke klant die jouw salon bezoekt, kun je aan het eind van het contact altijd je nieuwste product onder de aandacht brengen. Wees enthousiast wanneer je over het nieuwe product praat. Zorg dat je voldoende brochures en proefverpakkingen hebt als verkoopondersteunende middelen. 

 

Laatst bezocht ik als coach een salon en zag daar een nieuwe seizoenslook van een make-up merk. Deze collectie stond goed gepresenteerd bij de kassa in een mooie display. De specialist was bezig met de afsluiting van het gesprek met de klant die ze zojuist behandeld had, toen de volgende klant binnenkwam.
Deze dame gaat staan wachten en haar oog viel op de lookpresentatie. Toen de specialist klaar was met haar klant, richtte ze zich tot de nieuwe klant en vroeg haar om mee te komen voor de behandeling. Ze zag niet dat de klant wat van de nieuwe kleuren aan het aanbrengen was op haar hand. Ze haakte daar dus ook niet op in. Ze had echter geluk want de klant was inmiddels zo geïnteresseerd dat ze zelf zegt: "Goh, wat leuk deze kleuren, zijn ze nieuw? Waarop de specialiste antwoordde: "Nee hoor, deze collectie hebben we al een paar weken...." Weg interesse en enthousiasme van de klant, weg advies en verkoopmogelijkheden.
Ook na de behandeling kwam de specialist niet terug op de nieuwe kleuren en de klant kwam onopgemaakt uit de stoel. Wat een mogelijkheden bleven hier liggen!
Wanneer de specialist beter had opgelet (en zich echt op de klant gericht had), had ze deze klant direct al verder kunnen interesseren voor de kleuren. Ze stond ernaar te kijken en stelde er zelfs een vraag over.

Naderhand heb ik de schoonheidsspecialist de volgende tips gegeven:
 

1. Wanneer een klant iets waarneemt als 'nieuw', behandel het dan ook als nieuw, ook al heb je het al weken of zelfs maanden binnen. Voor de klant is het nieuw en wanneer je uitlegt dat het er allang is, neem je de zin, het enthousiasme en interesse bij de klant direct volledig weg.
 

2. Wanneer een klant interesse heeft in een nieuwe look, bied dan aan om het aan het eind van de behandeling aan te brengen. Zo kan de klant zien hoe het haar staat of bied aan een afspraak daarvoor te maken wanneer het je aan tijd ontbreekt..
 

3. Luister goed naar wat een klant zegt. Richt je bij het luisteren op de advieskansen dan laat je dergelijke kansen minder vaak verloren gaan en zal je klant een bezoek aan je salon als een feestje ervaren!
 

Marja Wiersema, www.uwcarecoach.nl
 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »