Business tip

Omgaan met je klanten

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

Klanten benader je op een geheel eigen wijze, toch is het belangrijk dat je met een aantal punten rekening houdt. Als je dit doet, merk je dat het verkopen je gemakkelijker af gaat en de klant je nog meer als een deskundige ziet.

 

Enkele tips om jouw klant een welkom gevoel en deskundig advies te geven:

1) De begroeting: voelt je klant zich welkom bij jou?

Het is heel belangrijk om de klant zo snel mogelijk te begroeten wanneer hij/zij je bedrijf binnen komt of belt. De klant wil graag direct persoonlijke aandacht, ook al is het maar kort. Zorg ervoor dat klanten altijd hartelijk worden begroet. Je krijgt immers nooit een tweede kans voor de eerste indruk. Zeker wanneer je heel erg druk bent, is dit essentieel. Vraag de klant even geduld te hebben. Zorg dat er tijdens het wachten, naast iets te drinken, iets te beleven valt door bijvoorbeeld een film te draaien van je merk. Wachten is dan niet erg meer en klanten worden er enthousiast van.

 

2) Actie nemen richting je klant

Wanneer je met de klant in gesprek bent, stel dan gericht vragen om zijn of haar wensen en behoeften te achterhalen. Vraag vooral door wanneer je de klant niet goed begrijpt. Wanneer je exact weet waarvoor de klant naar jou toe komt en hoe hij of zij haar huid verzorgt, geef je feedback. Dit is een terugkoppeling van de informatie die je hebt gekregen van de klant. Hierdoor is het voor de klant duidelijk dat jij hem of haar goed begrepen hebt en staat hij of zij open voor jouw advies. Zorg dat deze raad ook echt goed afgestemd is op de wensen, dan accepteert hij of zij jouw 'koopadvies' eerder en gaat hij of zij gemakkelijker tot aanschaf over. 

 

3) Afspraken nakomen

Het lijkt een open deur dat je afspraken moet nakomen. Toch is het één van de belangrijkste oorzaken waarom klanten afhaken. Dat heeft alles te maken met vertrouwen. Bij ieder contact met je klant zal je de vertrouwenspositie weer moeten bewijzen waardoor de band met je klant verstevigd wordt. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard! Maak notities in je klantenfile, zodat je bij een volgend bezoek weet wat er is afgesproken.

 

4) Laat je vakkundigheid zien

Het vertrouwen van een klant in jou is belangrijk voor de binding en voor de wens om te kopen. Klanten vragen zich altijd af: “Ben ik met mijn vraag/behoefte aan het juiste adres?”. Vakkundigheid beoordelen ze vaak op het gevoel van professionaliteit. Zorg dat je salon er offline en online professioneel uitziet. Dat geeft vertrouwen zonder dat je ook maar iets hoeft te zeggen. Wanneer je ook nog kennis van zaken hebt en dit over weet te brengen dan koopt de klant bij jou!

 

5) Meedenken met de klant

Pas wanneer er vertrouwen is, wil een klant bij jou kopen. Vertel bij elk advies dat je geeft wat je klant 'eraan heeft' en koppel dit aan de verwachtingen en wensen van je klant. Argumenteer met voordelen voor de klant en adviseer altijd welke mogelijkheden er nog meer zijn om haar wens(en)  te bereiken. Pas wanneer de klant het gevoel heeft dat jij je behandeling(en) en/of product(en) speciaal richt op haar wensen en behoeften dan gunnen ze jou die aankoop.  

 

6) Open en eerlijk behandelen

Wees eerlijk in je advies en zorg dus dat je goed op de hoogte bent van de resultaten die jouw behandelingen en producten geven. Weten wat je zegt en doen wat je belooft, is erg belangrijk voor het vertrouwen en dus voor de klantenbinding. Communiceer ook gewoon je prijzen want het roept wantrouwen op wanneer je dit niet doet. Als jij zelf klant bent, roept het ook allerlei vraagtekens op wanneer je een mooie jurk in een etalage ziet zonder prijs. Ik durf te wedden dat je iets denkt als: ‘Zal wel heel duur zijn…’ en dan haak je af.

 

7) Prijs

De prijs is veel minder belangrijk dan de schoonheidsspecialist vaak denkt. Wanneer een klant krijgt wat ze zoekt dan koopt ze! Hiervoor is het dus wel belangrijk dat je de punten 1 t/m 6 goed beheerst. Want als een klant zich niet welkom of niet begrepen voelt en wanneer jij adviseert wat JIJ nodig vindt, maak je onbewust de prijs belangrijk voor je klant! Houd daarom altijd de winst voor de klant voor ogen, dan volgt je eigen winst vanzelf.

Marja Wiersema Coach

 

Wil jij beter leren omgaan met je klanten en wil jij ook betere resultaten? Kijk dan eens op: www.uwcarecoach.nl

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »