Business tip

GOUDEN CONCEPT

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

Beseffen we als schoonheidsspecialist wel wat een gouden concept we in handen hebben en wat een mooie toekomst onze beroepsgroep heeft? Zeker nu er veel onrust in de branche is over het advies van minister Schippers aan de Tweede Kamer, wil ik elke schoonheidsspecialist een hart onder de riem steken.


Wanneer je als schoonheidsspecialist goed op de hoogte bent van je vak, liggen er zoveel winstkansen. Klanten zullen jouw kennis waarderen en zich aan jou en je salon binden. Uit verschillende onderzoeken van het CBS, de banken en Maurice de Hond (SSM Retail Platform) komen steeds de volgende redenen naar voren waarom klanten de stadskernen -winkels- steeds minder vaak bezoeken:
- de kosten van het parkeren in de stadskernen
- het gevoel dat ze niet welkom zijn als klant door de houding van het personeel
- het gebrek aan relevante informatie aan de klant
- Geen of vaak geen goed antwoord op vragen van de klant door gebrek aan kennis van personeel
- de mogelijkheid om inkopen te doen via de webshops ("waarom zou ik naar een winkelgebied gaan waar ik parkeergeld moet betalen? En vervolgens nauwelijks begroet word en geen antwoord krijg op mijn vragen...")


De schoonheidsspecialist heeft hier een grote voorsprong en er liggen hier veel kansen voor ons! Hij of zij heeft de gelegenheid om tijd en persoonlijke aandacht te geven aan elke klant. De schoonheidsspecialist is opgeleid om de tekorten in de huid te herkennen en hier een oplossing voor te bieden met zijn of haar behandelingen. Hij of zij kan als geen ander een goed, op de huid afgestemd advies voor de thuisverzorging en make-up geven. Daarnaast weet hij of zij als geen ander hoe belangrijk het is om je huid te beschermen in de zon. De schoonheidsspecialist kan met de klant meedenken en rekening houden met de wensen bij het geven van adviezen en het beantwoorden van vragen.


Meestal kan een klant zo voor de deur parkeren, zonder extra kosten. Mijn tip is om dit alles te communiceren naar je doelgroep, via je site, social media of je nieuwsbrieven. Laat weten waar jij voor staat en wees daar consequent in. Klanten zijn zoekende. Tegelijkertijd leven we in een tijd waar mensen steeds ouder worden en er toch zo lang mogelijk, zo goed mogelijk uit willen zien. Kansen genoeg dus!


Marja Wiersema
www.uwcarecoach.nl

 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »