Business tip

Promoot jij je bedrijf al met social media?

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

In onze branche hebben de meeste bedrijven inmiddels een website. Maar nog lang niet elke schoonheidsspecialist maakt gebruik van social media zoals Facebook, terwijl er toch belangrijke redenen zijn dit wel te doen. Zo kun je met één druk op de knop een boodschap delen met jouw doelgroep. Vooral Facebook is hier interessant voor om naast je website te gebruiken als extra marketingtool.

 

Je kunt ook adverteren op Facebook en dit kost ook nog eens weinig geld in vergelijking met andere media en het heeft een groot en gericht bereik. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties richten op locatie, leeftijd, geslacht, interesses, functie, taal enzovoorts. Facebook is snel, heeft veel gebruikers en is laagdrempelig. Daarom gebruiken veel mensen Facebook ook om vragen te stellen aan bedrijven, recensies te schrijven maar zeker ook om klachten te uiten. Het is belangrijk altijd antwoord te geven op een reactie, de klacht op te lossen en een negatief bericht met een goed antwoord een positieve wending te geven. Een snel en goed antwoord laat zien dat jij je klanten en hun klachten of vragen serieus neemt en je service hoog is.


Voor elk bedrijf vergroot het kennen van je doelgroep, de kans op succes. Facebook geeft bijvoorbeeld door middel van statistieken veel informatie over je fans (geslacht, leeftijd, wanneer ze online zijn, locatie). Door de reacties van je doelgroep op je berichten te bekijken, krijg je een goed beeld van de behoeften binnen je doelgroep en daarop kun jij weer inhaken via je producten en je behandelaanbod. Test verschillende berichten uit en analyseer de reacties. Gebruik deze kennis dan ook bij het aanbieden van nieuwe producten/diensten en berichten.
Doordat mensen steeds vaker op social media te vinden zijn, is dit een ideale manier om je naamsbekendheid te vergroten en je merk, je behandelingen en je zaak onder de aandacht te brengen. Door met regelmaat berichten te plaatsen, gaan deze mensen je bedrijf onbewust steeds meer zien als een autoriteit in de markt.


Het actief inzetten van social media is een hele mooie manier om meer mensen uit je doelgroep naar je website te krijgen en om ze te interesseren voor je bedrijf en je aanbod. Hierdoor krijg je zoals dat genoemd wordt 'meer traffic' op je website waardoor je vindbaarheid in zoekmachines vergroot wordt. Want, wanneer er veel gepraat wordt over je zaak, je merken of een leuke actie of tip, op bijvoorbeeld Facebook, kun je bezoekers naar je website krijgen om ze daar vervolgens over te halen tot een aankoop, contactmoment of een andere actie. Naast het verhogen van website traffic, is facebook ook goed voor het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines. Hoe meer er gebruik van wordt gemaakt en hoe actiever jij er zelf berichten op plaatst, hoe groter je bereik en ook je vindbaarheid.


Kortom, social media is tegenwoordig niet meer weg te denken en is iets waar vrijwel elk bedrijf profijt van kan hebben. Ondanks het belang van social media, benutten veel bedrijven nog altijd niet de mogelijkheden van social media. Dit vereist creativiteit, passie, doorzettingsvermogen en toewijding om een groep fans op te bouwen en hen waardevolle info te blijven geven.


Ben je geïnspireerd geraakt en wil je meer weten hoe je meer uit je bedrijf kunt halen? Bezoek de site eens:
www.uwcarecoach.nl

 


Marja Wiersema

 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »