Business tip

SALON ALS HOBBY?

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

Veel schoonheidsspecialisten werken ver onder de prijs. Hun beweegreden om de prijs voor een behandeling laag te houden, is dat ze denken dat een lage prijs meer klanten trekt. Of, een schoonheidssalon verderop heeft ook (te) lage prijzen, daarom denken ze dat ze minstens in de buurt van die prijzen moeten zitten.


Vaak bereken ik samen met de specialisten die ik coach, wat ze nu werkelijk aan hun prijzen verdienen. Wanneer ze te laag zitten, komen ze tot de conclusie dat het eigenlijk gewoon geld kost. In die gevallen moet de specialist een keuze maken. Die keuze bestaat uit:
a) Wil je je vak uitoefenen als hobby? Dan kun je het je veroorloven onder de prijs te werken. Elke hobby kost tenslotte geld.
b) Wil je serieus genomen worden en is je vak je bron van inkomsten, dan zul je toch een prijs moeten vragen die je iets oplevert. Zodat je je zaak ook up-to-date kunt houden.

 

Meer ‘rijken’
Er zijn manieren om de schoonheidsspecialist die onder de prijs gestart is te helpen om een zakelijk verantwoord prijsniveau te hanteren. Uiteraard help ik ze daar mee. Tegelijkertijd wil ik met jullie delen dat de groep ‘rijken’ in Nederland groeiende is. Bovendien wordt de groep 45+ steeds groter omdat Nederland vergrijst. Deze groep mensen heeft het geld en ziet de noodzaak van een mooie huid in. Ze willen er net zo uitzien als dat ze zich voelen: JONG en VITAAL.
Ik zie ook dat de professionele salon, die gewoon haar prijs vraagt en dan natuurlijk ook de bijbehorende service biedt aan haar klanten, meer kansen heeft om winstgevend(er) te zijn of te worden. Deze salons zijn veel winstgevender dan de kleintjes die onder de prijs werken en ze hebben het ook drukker met serieuze klanten die belang hechten aan een mooie en gezonde huid.

 

En zeg nou eerlijk, wanneer jij zelf klant bent en je gaat iets kopen dan wil je best iets uitgeven wanneer het maar goed is of werkt! Een te lage prijs zet jou dan toch ook aan het denken? Je krijgt allerlei vragen:’ hoe kunnen ze het daarvoor doen?’ Of ‘dat zal wel niet veel zijn’ En zo is het vaak ook. De klantentrouw is dan ook veel groter in de salons die hun prijs vragen, vooropgesteld dat die klanten dan natuurlijk wel ‘waar voor hun geld krijgen’ en resultaat behalen, want anders redden die salons het net zo min.

 

Marja Wiersema,
www.uwcarecoach.nl

 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »