Business tip

Focus je op kosten of kwaliteit?

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

Wanneer je start met een schoonheidssalon moet je eerst investeren. Investeren in ruimte, interieur, producten en allerlei andere zaken. Dat kan behoorlijk uit de hand lopen. Zeker wanneer je geen bedrijfsplan hebt gemaakt en geen budget hebt samengesteld.

 

Het is dus verstandig vooraf goed te berekenen wat de kosten zijn als je je wensen wil waarmaken. Soms valt de start tegen en wil je extra investeren om jezelf kenbaar te maken bij de doelgroep. Dit is een cruciaal moment voor het toekomstige succes van je zaak. Besluit je om op dit moment maar even niet te investeren in reclame, flyeren en de website en ‘het even te doen met wat er al is’, dan kom je in een bijna onomkeerbare spiraal naar beneden terecht.

 

Veel vakgenoten herinneren zich dit startmoment en de periode er na. Zij zeggen dan steevast: ’had ik maar eerst een bedrijfsplan gemaakt, dan had ik beter geweten wat er wel en niet kon….’
Het grappige is dat als je in deze valkuil loopt, je de neiging krijgt om je vooral te focussen op het drukken van je kosten. Maar daar kom je geen steek verder mee!
Mijn tip: focus op kwaliteit! Kwaliteit in de ruimste zin van het woord; naar je klant toe als eerste! En dat kost geen geld! Want, wanneer de klant zich welkom voelt bij jou en ze krijgt wat ze zoekt, inclusief passende adviezen, dan bind je die klant aan jou en je zaak.

 

Zo’n klant praat positief over jou en jouw diensten. De beste reclame is nog steeds mond-tot-mondreclame! Een goed gegeven advies dat past bij je klanten en hun wensen/behoeften, kost niets en levert klantenbinding en verkopen op. Dus WINST!

 

Maar, wanneer hebben klanten het gevoel dat ze inderdaad welkom zijn? En op welke manier kun je ze het beste adviseren? Als eerste heb je daar goede kennis van de huid voor nodig en moet je de producten en behandelmogelijkheden goed kennen. Hiervoor hoef je alleen te investeren in tijd. Ja, je moet trainingen volgen om je productconcept te leren kennen, zodat je weet welke resultaten je voor de klant kunt bereiken. En ik ga ervan uit dat de opleiding tot schoonheidsspecialist je de kennis heeft meegegeven om een huid goed te kunnen analyseren. Zodat je weet welke resultaten je kunt bereiken. Wanneer je streeft naar optimale kwaliteit in de ontvangst van de klant en naar een optimaal advies, dan volgen winst en bedrijfsgroei vanzelf.


Investeer in jezelf en je eigen kwaliteit in de benadering van je klanten. Heb je hierbij hulp nodig, denk er dan eens over om je door een coach uit het vak te laten helpen.
Investeer in kwaliteit!

 

Marja Wiersema,
www.uwcarecoach.nl

 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »