Business tip

Adviseren is service verlenen

Marja Wiersema, brandmanager, coach en trainer bij Care Cosmetics

Wonderlijk: Veel schoonheidsspecialisten zeggen: ‘Ik wil niets opdringen aan de klant’ en vervolgens geven ze hun klanten dan ook geen adviezen mee. Bang om opdringerig te zijn.

 

In de loop van mijn 35-jarig werkende leven ben ik heel vaak mensen tegengekomen, zowel zakelijk als privé, die vol met vragen zitten over het gebruik en de effecten van cosmeticaproducten. Wanneer ik ze dan antwoord geef en zelf wat vragen stel zoals: ‘Wat zou je anders willen zien aan je huid?’ of ‘Hoe zou je je uiterlijk graag willen zien?’, dan komen de wensen op mij af. Wat een informatie krijg je op deze twee simpele vragen! En wat een mogelijkheden liggen er om adviezen te geven die inhaken op de wensen van deze mensen. Verjaardagen en andere feestjes zijn voor mij dan gewoon werk. Leuk werk want ik kan er niet tegen als zoveel mensen zulke wensen hebben die klaarblijkelijk niet gehoord of beantwoord worden. Dus ga ik met ze aan de slag. Van mij krijgen ze advies en ik hoor steevast: ‘Dat is mij nog nooit verteld terwijl ik al heel lang bij salon xxx kom.’

 

Nu noemen wij onszelf 'schoonheidsspecialist'. Met onze beroepsnaam zeggen we dat we een specialist zijn op het gebied van schoonheid. In mijn ogen hoort alles waar je mooier van wordt daarbij en volgens mij wekken we die verwachting ook op bij onze klanten. Dus na de behandeling een make-up die afgestemd is op het type klant, hoort erbij. Ze wil heel graag mooier bij je vandaan komen maar ik hoor veel te vaak naar mijn zin de volgende opmerkingen van vakgenoten: ’Wilt u een make-upje of wilt u uw huid liever schoon laten...?’
Alsof je huid vuil wordt van make-up! Foute communicatie; je ontneemt de klant een stukje extra schoonheid en je ontneemt jezelf een extra blije klant en zo verkoop je ook geen make-up. Terwijl iedere in Nederland wonende vrouw make-upproducten gebruikt. Maar welke en waar heeft ze deze gekocht? Niet bij jou als je op deze manier werkt. Zeker wanneer je een make-upmerk hebt ingekocht, adviseer ik altijd na de behandeling, ter afsluiting en voor extra verfraaiende effecten, make-up aan te brengen. Waarom koop je anders make-up in?

Tijdens het coachen kom ik nog een raadselachtig fenomeen tegen. Er staan bodyproducten op de plank maar er wordt nooit een bodyproduct geadviseerd, laat staan gekocht. Vreemd, want de klant komt dan misschien voor een gezichtsbehandeling maar haar lichaam heeft ook een huid. En wat gebruikt ze om haar lichaam te verzorgen? Ik geef jullie op een briefje dat ze daar producten voor gebruikt. Maar welke en waar heeft ze deze gekocht? Wil je meer weten, bezoek dan eens onze site:
 

 

www.uwcarecoach.nl
Marja Wiersema
 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »