Blog

De emo-cultuur op de werkvloer

Tosca Gort, arbeids- en organisatiepsycholoog en oprichter van Gortcoaching

Elk bedrijf heeft zijn eigen cultuur. Hieronder vallen alle normen en waarden van alle medewerkers. Deze cultuur is belangrijk en bepaalt hoe de werknemers denken, samenwerken en innoveren. Wanneer een werknemer een slechte dag heeft of beïnvloed wordt door een boze klant, dan kunnen er soms verhitte situaties ontstaan. Er zijn verschillende dingen waarop je kunt letten om de cultuur positief te houden.

 

De cultuur ontstaat door emoties die regelmatig getoond worden, denk hierbij aan roddelen of zeuren. Op de werkvloer ontstaat dan een roddel- of zeurcultuur. Wanneer mensen op het werk plezier met elkaar hebben, stralen ze dit ook uit naar hun klanten. Er heerst dan een positieve cultuur. Het regelmatig geven van complimenten zorgt ervoor dat een werknemer zich geaccepteerd en competent voelt. Ook het bieden van meer vrijheid en verantwoordelijkheid, geeft de werknemer het gevoel dat hij gewaardeerd wordt. En dat is belangrijk, want het zorgt voor meer werkplezier en verbondenheid met de organisatie.

 

Daarnaast is het belangrijk dat iedere werknemer een rol heeft waarbij hij of zij zich thuis voelt. Als iemand tevreden is met zijn of haar takenpakket en functie, zijn er meer positieve emoties aanwezig. Een chagrijnige klant of medewerker heeft dan minder invloed op deze persoon. Bij het aannemen en beoordelen van een werknemer is het dus belangrijk te kijken of er een goede klik is met het bedrijf en of deze persoon tevreden is met het takenpakket.

Een laatste belangrijke factor is de openheid binnen een organisatie. Zelfs als aan bovenstaande punten wordt voldaan, kan het gebeuren dat iemand uit zijn slof schiet. Zorg dat de werknemers en leidinggevenden elkaar vertellen wat hun kwetsbaarheden zijn. Dit maakt het gemakkelijker om rekening met elkaar te houden wanneer iemand een slechte dag heeft. Er moet dan wel een sterke vertrouwensband zijn. Dan zullen mensen minder snel geneigd zijn lastige gevoelens en situaties van elkaar te weerhouden. Een leidinggevende kan ook regelmatig aan zijn werknemers vragen of het goed met ze gaat in het privéleven en op het werk. Zo zullen er geen onbesproken, knagende situaties spelen.

Het is dus belangrijk om te focussen op positiviteit en elkaar te respecteren en te accepteren. Wanneer de cultuur positief is, vloeien negatieve situaties en emoties minder snel over op anderen. Mocht er wel negativiteit zijn, zorg dan dat de medewerkers openstaan voor elkaar en dat ze elkaars zwakke punten herkennen. Als je merkt dat je zelf vaak negatief bent, werk hier dan aan met een coach! Jij hebt een belangrijke, zo niet, belangrijkste rol in de organisatie en je bent het voorbeeld voor de anderen. Werken aan je persoonlijke ontwikkeling maakt je uiteindelijk altijd gelukkiger.

 

Tosca Gort

Toscagort.nl


 

« Overzicht

Bestel 2 gratis proefnummers

Aanmelden Nieuwsbrief