Blog

Profileer je niet te breed

Aletta de Rooij, beautyinspirator en saloncoach van Partners in Crème.

Veel schoonheidsspecialisten zetten breed in: ze kunnen alles. Maar zoeken klanten wel een schoonheidsspecialist die alles kan?
De vraag die mij het meest gesteld wordt is nog steeds; “Hoe kom ik aan klanten?” Mijn antwoord zal nooit zijn; volg nog meer technieken, kies nog een merk enzovoorts.

 

We leven in een tijd van specialisaties. Door de komst van internet en Google, richten we ons op specifieke zoekwoorden en zijn we ons daar ook naar gaan gedragen. Ook buiten internet.
De klant zoekt nu bijvoorbeeld gericht op acne, huidverjonging, eczeem of permanente make-up. En daar wil ze de beste, de specialist voor. Een schoonheidsspecialist waarbij dat heel duidelijk zichtbaar is. Op de website, op Facebook en ook in de salon tijdens de intake en behandeling.

 

SchoonheidsSPECIALIST, wat is jouw SPECIALITEIT?
Vaak is dat hetgeen jij ook het allerleukst vindt om te doen en het meest resultaat in bereikt. Jij kunt de klant echt helpen, door resultaat te bieden. Er zal een band met de klant ontstaan. Maak hier jouw concept van. Het mooie is dan dat de wet van aantrekkingskracht zijn werk nu gaat doen. Er zullen steeds meer klanten op de salon afkomen om jouw specialiteit. De resultaten zijn zichtbaar bij de klant, de mond-tot-mondreclame treedt in werking. Post zelf ook resultaten op social media en op je website. Zo gaat het stromen. Geef het de tijd. ‘Je kunt de rivier niet duwen,’ is een mooi gezegde hierbij.

 

Specialiseren betekent vaak ook keuzes maken. Ervoor kiezen om sommige behandelingen niet (meer) aan te bieden. De angst is dan om NEE te moeten verkopen aan klanten.
Wees daar niet bang voor. Je zult namelijk merken dat hoe duidelijker je specialiteit naar voren komt, je veel meer JA’s zult krijgen. En niet alleen veel meer JA’s, maar daardoor ook veel meer ideale klanten. Want bij jouw specialiteit is je behandelplan veel duidelijker en dit leidt ook tot meer verkopen.
Dit weegt zonder meer op tegen de NEE’s. En ben je je er ook van bewust dat wanneer je je specialiseert - hoe specialistischer hoe beter - je ook aantrekkelijk bent voor klanten buiten je woonplaats of regio? Voor een specialist ben je als klant namelijk wel geneigd wat verder te reizen.

 

En weet je wat nu het allerleukst is? Wanneer de klant bij je in de salon is, jij naast hun huidprobleem ook nog allerlei andere ‘specialisaties’ hebt. En die mag je dan ook gewoon doen! Want wanneer je net een beetje meer biedt dan verwacht, heb je een klant voor het leven!

 

Warme groet,
Aletta de Rooij
www.partnersincreme.nl

 

 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »