Blog

Wat maakt je uniek?

Aletta de Rooij, Beautyinspirator en saloncoach van Partners in Crème

‘Wie ben je?’, is de allersimpelste vraag die je kunt krijgen. Toch blijkt het antwoord vaak lastig. Als je wilt dat klanten je leren kennen, moet je wel eerst jezelf kennen. Weten wat je te bieden hebt, voor wie en waarom en wat jou uniek maakt. Want als jij het niet kan benoemen, kun je van de klant niet verwachten dat hij of zij het herkent.

 

Vorige week had ik een coachingsgesprek met (ik noem haar) Janneke. Janneke heeft een prachtige salon. Toen ik bij haar op bezoek was dacht ik: “Wauw, dit is de salon waar ik als meisje van droomde”. Maar toch heeft Janneke weinig klanten en komt het verkopen niet uit de verf. En dan zit je daar in de prachtige salon, met (weer) een nieuwe website, een nieuw merk erbij, oftewel ‘alles pico bello voor elkaar’. Echter naast de verkoop en het aantal klanten, was ook het zelfvertrouwen van Janneke inmiddels behoorlijk gedaald.

 

Tijdens een FaceTime coachingsgesprek vroeg ik aan Janneke; ‘Wie is Janneke? Omschrijf jezelf eens.’ Ik zag haar volledig in de stress schieten. Ik gooide het over een andere boeg: ‘Janneke, de klanten die nu komen, waarom kiezen die voor jou?’ Na een pijnlijke stilte stamelde ze, dat ze werkelijk geen idee heeft.

 

Om te weten hoe je klanten aan je kunt binden, is het van belang dat je weet wat jouw eigenschappen zijn. Wat maakt je bijzonder? Wat is jouw passie?
Vervolgens kun je naar je bedrijf kijken. Waar staat je salon voor, ofwel wat is jouw visie. Wat voor je klanten wil je bereiken? Janneke gaf ik de opdracht om tien personen uit haar omgeving te vragen of ze haar wilden beschrijven. Wat haar (positieve) eigenschappen zijn. Na een uur had ik al een app van een zeer enthousiaste Janneke. De eerste reacties waren binnen.

Gisteren zag ik een nieuwe Janneke op mijn beeldscherm verschijnen. Ze straalde en had een totaal andere blik in haar ogen. De reacties van de mensen om haar heen, hadden haar goed gedaan. Dit is de basis voor haar salon: Janneke zelf. Vanuit hier zijn we verder gegaan met visie en missie. Die nu ineens veel gemakkelijker te verwoorden waren.


Mijn passie is inspireren. Wat wil iemand bereiken en hoe gaan we daar komen? Wat komen we tegen op dat pad en waarom is het nog niet gelukt? Dit op basis van die gemakkelijk lijkende vragen. Te beginnen met jezelf, want jij bent ook uniek. En dan kun je verder gaan kijken. Wat zou je willen verbeteren in je salon? Waar ben je minder gelukkig mee?

 

Geen een coachingsgesprek is hetzelfde. Maar mijn missie blijft gelijk: een bloeiende salon met een fantastische omzet. Voor iedereen verschillend, maar in allen herken ik de passie en ambitie.

 

Warme groet, Aletta de Rooij
www.partnersincreme.nl
 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »