Blog

Meten is weten

Eva Gundlach, eigenaar Beautiful Balance, schoonheidsspecialist en een van de winnaars van Beauty Award 2014.

“Wat is de oplage?”
-“7500.”
“En wat is het bereik?”
-“Eh… geen idee. Ik denk 40.000…”

 

Bij mij is een mevrouw van een blad. Een voor de consument gratis mee te nemen magazine met leuke weetjes, artikelen, een puzzel en natuurlijk advertenties van bedrijven in de regio.
Het is wellicht aantrekkelijk om naast alle online marketing, ook aan print marketing te doen.

“En wat levert het me op?”
Ze kijkt me vragend aan.
“Hoeveel nieuwe klanten kan ik hiermee verwachten? Hoeveel leads?”
-“Geen idee. Bij de een levert het nieuwe klanten op, bij de ander niet.”


Dit klinkt natuurlijk niet echt bemoedigend, waarop ze aanvult: “Maar het gaat natuurlijk om naamsbekendheid!"

Met het begrip ‘naamsbekendheid’ heb ik niet zoveel. Leuk dat mensen je naam weten, maar het gaat er natuurlijk om dat mensen naar je salon komen, behandelingen bij je ondergaan, producten kopen en hun ‘geld naar jou brengen.’ Hoe je heet doet er verder niet zoveel toe in dat opzicht. Ik heb zat klanten die al jaren bij me komen en niet weten hoe mijn salon heet. Die noteren steevast ‘Eva’ in hun agenda wanneer ze een afspraak bij mij hebben.

 

Waar ik naartoe wil in deze blog is het ‘meten, is weten’-principe. Ik vroeg de mevrouw in kwestie of ze wel eens boodschappen gaat doen, haar karretje vollaadt en vervolgens gaat betalen als ze niet weet of ze haar boodschappen wel mee gaat krijgen. Ze keek me een beetje vragend aan. Maar zo zie ik het plaatsen van een (dure) advertentie als ik niet weet wat ik ervan kan verwachten. Ik hou er namelijk van om al mijn marketingactiviteiten zo goed mogelijk uit te denken en alles te meten.
Wat is de respons, zijn er mensen op af gekomen en zoja hoeveel, wat kan er beter, wat moet de volgende keer hetzelfde. Ik hou alles bij. Daardoor weet ik inmiddels aardig wat wel werkt en wat niet.

 

Ik kon overigens ook veel goedkoper adverteren, maar dan zat er wel een abonnement aan vast van twee jaar. Kosten: ruim vijfduizend euro. Ik heb haar vriendelijk bedankt en haar veel succes met haar magazine gewenst. Voor dat bedrag kan ik online via Facebook en Google heel goed adverteren en mijn doelgroep helemaal uitfilteren. En bovendien is het resultaat direct te meten. En daar hou ik dan weer van!

 

Eva

www.beautiful-balance.nl

 

 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »