Blog

Hoe je bij-jouw-salon-zwerende-klanten creëert

Loes Schrijver, journalist

Over smaak valt niet te twisten. De ene klant zweert bij jouw salon, de andere klant blijft na de kennismakingsbehandeling weg omdat er ‘geen klik’ is. Om van die ‘niet-klikkende-klant’ een ‘bij-jouw-salon-zwerende-klant’ te maken, zul je dus niet over smaak moeten twisten. Je zult met een overtuigend verhaal moeten komen dat die ‘klik’ een stuk minder belangrijk maakt. Een verhaal over jouw visie, jouw deskundigheid, jouw ervaring of scholing en vooral: over de oplossingen die jij je klant biedt. Op je website, tijdens het intakegesprek en tijdens de behandeling: overal moet doorklinken wat jij te bieden hebt. Dan ben je ineens heel wat minder afhankelijk van of mensen je aardig vinden, van die ‘klik’.

Probleempje: veel ondernemers ervaren het als lastig om hun eigen expertise te etaleren. “Ik wil graag vertellen dat ik verstand van zaken heb, dat ik passie en visie heb en kwaliteit lever. Maar dat komt voor mijn gevoel heel arrogant, opschepperig en ongeloofwaardig over”, zei laatst iemand tegen me. “Bovendien: ik neem al die schreeuwerige advertenties zelf niet serieus.”

 

De oplossing: Storytelling. Dat is niet vertellen dat je zo goed bent. Storytelling is jouw verhaal in woord en beeld voor zichzelf laten spreken. Soms gaat dat heel goed door de ogen van anderen. Je vaste klanten bijvoorbeeld. Als zij vertellen waarom ze in je geloven, waarom ze vertrouwen in je hebben, hoe ze zich voelen als ze weer naar huis gaan, dan maak je meer indruk dan als je zelf zegt dat je zo goed bent. Zeker als het verhaal echt is, geloofwaardig en eerlijk. Want dat is wel een must; de moderne consument heeft een neus voor authenticiteit.

 

Laat ze daarom aan het woord, je enthousiaste klanten. In filmpjes of met tekst en foto op je website, op Facebook of in een mooi boekwerk. Over waarom ze voor jou kozen en waarom ze bij je blijven, over jouw goede adviezen en over de oplossingen die jij biedt voor hun huid, de extra service die je verleent en ja, misschien ook over de ‘klik’ die ze met je hebben. Zo krijg je van die ‘niet-klikkende-klant’ misschien toch het voordeel van de twijfel. Want uiteindelijk valt er ook over smaak best te twisten. Alleen niet door jou.

 

Loes Schrijver
Bedrijfsverhaal.nu

 

« Overzicht

Aanmelden Nieuwsbrief

Agenda

  • Beauty Düsseldorf

    9 t/m 11 maart 2018, Messe Düsseldorf, Düsseldorf, Germany

    »
  • Beauty Trade special 2018

    7 t/m 9 april 2018,

    »
  • In-cosmetics Global

    17 t/m 19 april 2018, RAI in Amsterdam

    »